Met bijna heel Nederland met een telefoon op zak is online marketing groter dan ooit. In plaats van dat mensen op straat nog kijken naar flyers of reclameborden, is hun zicht vaak naar beneden op hun telefoon gericht. Dé manier om mensen tegenwoordig te bereiken is daarom via google ads: digitale advertenties die op basis van iemands zoekgeschiedenis tevoorschijn komen op verscheidene sociale media. Apps waar veel op geadverteerd wordt zijn bijvoorbeeld Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter en TikTok. Ondernemers opgelet! Door snelle toename van het gebruik van sociale media, is marketing op de ouderwetse manier niet genoeg. Om een breed publiek te bereiken is het voor ondernemers noodzakelijk om gebruik te maken vaninternet marketing. Doet een ondernemer dit niet, dan zal zijn of haar onderneming onopgemerkt blijven voor de potentiële klant. Het aantal mensen dat papieren kranten leest of reclameblaadjes doorbladert, is sterk afgenomen de afgelopen jaren. Daarentegen leest 70% van de Nederlanders wel dagelijks een krant, maar vaak op hun smartphone, tablet, of laptop. Ook lezen Nederlanders steeds meer nieuws via sociale media. Deze apparaten zijn daarom de ideale uithangborden voor ondernemers. Moet je dat zelf doen? Het klinkt als veel werk om een specialist in online marketing te worden. Er is een groot netwerk voor nodig en voor het maken van een effectieve advertentie is veel ervaring nodig. Gelukkig zijn er derde partijen die dit werk voor ondernemers kunnen doen. Het grootste deel van ondernemers in Nederland besteedt het maken vangoogle ads uitbesteden aan dienstverlenende ondernemingen. Natuurlijk hangt er een prijskaartje aan de desbetreffende dienst, maar het zal bij het juiste reclamebureau veel meer effect hebben dan wanneer de ondernemer de taak van het adverteren op zich neemt. Zelfs als de advertenties genoeg mensen bereiken, kan de prijs van de dienst gecompenseerd worden door het groeiende aantal klanten van de ondernemer. |